Windkracht stuwt België’s Innoptus naar de finishlijn van de Solar Challenge

Windkracht stuwt België’s Innoptus naar de finishlijn van de Solar Challenge
Het Belgische zonneteam Innoptus bevindt zich op 214 km afstand van het winnen van opeenvolgende Bridgestone World Solar Challenges en zal de wind danken voor zijn voorsprong, net zo veel als de zonnestralen. Tenzij er een incident plaatsvindt, wordt verwacht dat hun kogelvormige zonneauto ‘Infinite’ net voor de middag op donderdag bij de finishlijn in Adelaide aankomt. Ondanks dat ze 2 minuten van Innoptus’ 16 minuten voorsprong bij Coober Pedy afsneden, verloren de Nederlandse rivalen Solar Team Twente het contact in de laatste etappe tussen Glendambo en Port Augusta in de dorre zone van Zuid-Australië1.
Het was een uitdagende dag voor iedereen. Alle deelnemers in de Cruiser-klasse – een regelgevende categorie betwist tussen op passagiersvoertuigen geïnspireerde auto’s – werden ‘getrailerd’ in de outback. Geen van hen zal de finishlijn zonder hulp bereiken. Innoptus heeft nu een voorsprong van 35 minuten op Twente. Het was niet alleen zonne-energie die hun auto op woensdag aandreef, maar ook krachtige winden die door de unieke intrekbare ‘vin’ van hun auto werden gevangen, versterkten hun dominante positie1.
In een strijd tussen drie aerodynamische ontwerpen bij dit evenement, hebben de Belgen zich superieur bewezen. Brunel – de meest succesvolle operatie in zonneautoracen – was de enige onder de leidende teams die vasthield aan het ‘catamaran’-ontwerp dat het de afgelopen decennia naar meerdere successen had gereden. Het heeft simpelweg niet het tempo van zijn rivalen kunnen bijhouden in de tweede helft van de uitdaging van dit jaar. Aan de andere kant schakelden Innoptus en Twente over van catamarans naar ‘kogel’-aeroshells. De beslissing wierp zijn vruchten af op woensdag1.
Maar het was de nieuwe vin van Innoptus – die het grootste deel van de dag werd ingezet – die het een extra voordeel gaf. De roerachtige uitbreiding fungeert als een dynamisch zeil dat de aanzienlijke zijwinden maximaliseert die over het verre noorden van SA worden ervaren. Windstoten van bijna 60 km/u werden woensdagmiddag net buiten Port Augusta geregistreerd. Met de vin schuin om die windstoten op te vangen, kreeg Innoptus een boost van 5-10 km/u boven de topsnelheid van Twente1.
“We zijn erg blij met het resultaat,” zegt Innoptus teamleider Cedric Verlinden. “We hebben nog steeds wat energie in het batterijpakket, die we morgen kunnen gebruiken om met een goede snelheid te rijden. “Prioriteit nummer 1 is nu het beperken van alle risico’s om te zien dat we nog steeds samen kunnen blijven – morgen zal de strategie niet zijn om de kloof nog verder te vergroten, maar om het te behouden”1.