Make Text BiggerMake Text SmallerReset Text Size 
Home arrow Nieuws uit Wetteren arrow Algemeen Nieuws arrow Versoepeling leegstandsheffing
Versoepeling leegstandsheffing
zaterdag 27 april 2019
De gemeente Wetteren vesoepelt het leegstandsreglement voor projecten over meerdere percelen die lang aanslepen. De oppositie vindt dat de aanpassing op maat van projectontwikkelaars is geschreven. Er kunnen meteen twee voorbeelden genoemd worden van langdurige projecten waarvoor de leegstandsheffing een zware last wordt. Het project achter het gemeentehuis heeft betrekking op 3 huizen op de Markt en 11 huizen in de Kerkstraat. Een ontwerp voor de realisatie van een 'torenpark' met assistentiewoningen haalde het niet na klachten voor de raad van vergunningsbetwistingen. intussen heeft een ontwerper uit Wetteren een nieuw plan gemaakt voor appartementen. Er zouden nu twee woonblokken van 22 en 7 woonentiteiten komen, samen met 84 parkeerplaatsen. 12 woningen worden gesloopt en 2 verbouwd. Dat plan ligt momenteel in openbaar onderzoek. Intussen staan de huizen al jarenlang leeg en te verkommeren. Ook de gemeente heeft in de Neerstraat sinds jaren een rij van leegstaande woningen in haar bezit. Het was ruim tien jaar wachten tot de gemeente alle eigendommen kon kopen. Die worden nu gesloopt en er komt een bloemenweide in de plaats, in afwachting van een sociaal bouwproject. In de Molenstraat en de Bookmolenstraat zit ook een groot bouwproject in de pijplijn en ook daar staan al enkele huizen sinds jaren leeg. "Dergelijke projecten zijn niet evident en als gemeente hebben we er belang bij dat dergelijke projecten op een kwaliteitsvolle manier kunnen ontwikkeld worden," argumenteert schepen van Ruimtelijke Ordening Piet Van Heddeghem (Groen&Co). "Daarom is er meer tijd en dus ook een langere duur van leegstand nodig dan bij individuele projecten. Daarom zullen perceelsovberschrijdende projecten die aan een aantal voorwaarden voldoen twee keer een vrijstelling van twee jaar kunnen krijgen. Een verlenging na vier jaar blijft mogelijk als kan aangetoond worden dat er stappen gezet zijn voor de realisatie. Er moet dan ook jaarlijks gerapporteerd worden". De oppositiepartijen verzetten zich tegen de vrijstelling en vinden dat projectontwikkelaars voldoende financiƫle middelen hebben om de leegstandsheffing te betalen.
 
< Vorige   Volgende >